Luchthaven Schiphol profiteert steeds meer van aanvullende activiteiten, zoals de exploitatie van vastgoed en licenties voor het uitbaten van winkeltjes.
De officiële hoofdactiviteit van luchthaven Schiphol is het faciliteren van het vliegverkeer, waarvoor luchtvaartmaatschappijen havengelden betalen. Maar het zijn vooral de aanpalende activiteiten die Schiphol tot een winstgevende onderneming maken, zo bleek ook vrijdag weer bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Achter stijging van de nettowinst met 60 procent tot 203 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar, gaat namelijk verhaal schuil dat een bedrijf toont met twee gezichten. Reken maar mee.
Reguliere omzet Schiphol stabiel
De reguliere omzet van Schiphol steeg in de eerste helft van dit jaar met 1,1 procent tot 684 miljoen euro. Niet spectaculair, maar daar kwamen twee meevallers bij. Op de eerste plaats kon Schiphol zijn vastgoedbezittingen een hogere waarde meegeven, wat resulteerde in een papieren ‘inkomen’ van 34 miljoen euro.
Daarnaast sloot Schiphol in april een deal met de firma Gebr. Heinemann, Heinemann voor de exploitatie van de winkeltjes voor alcoholische dranken, tabakwaren en chocola. Dat leverde eenmalig 50 miljoen euro op. Zonder de in totaal 84 miljoen euro aan extra inkomsten zouden de totale baten fors lager liggen.
Omzet: luchtvaartgelden grootste brok
Een blik op de reguliere inkomsten van 684 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar laat zien dat het gros van de havengelden komt (413 miljoen euro), maar de groei is hier met een plus van 2 procent beperkt.
Opvallend voor de eerste helft van dit jaar is verder dat de inkomsten uit de winkeltjes (retail sales) met 29 procent daalden tot 27 miljoen euro. Dit had volgens Schiphol mede te maken met tijdelijke renovatiewerkzaamheden in de terminals.
(klik voor uitvergroting)
Bedrijfswinst Schiphol: vliegen levert weinig op
Na aftrek van kosten is in het operationele resultaat van Schiphol zichtbaar dat de inkomsten uit de vliegactiviteiten maar zeer beperkt bijdragen aan de bedrijfswinst: 37 miljoen euro op een totaal bedrijfsresultaat van 263 miljoen euro in de eerste helft van 2015.
De consumentenproducten- en diensten en het vastgoed waren samen daarentegen goed voor een bedrijfswinst van 209 miljoen euro op het totaal van 263 miljoen euro.
(klik voor uitvergroting)
Gelet op de snoeiharde internationale competitie tussen grote luchthavens, kan Schiphol het zich niet permitteren om het prijswapen in te zetten om meer geld af te romen bij luchtvaartmaatschappijen. Integendeel.
Topman Jos Nijhuis van Schiphol gaf vrijdag aan dat de havengelden per 1 april dit jaar met 7 procent zijn verlaagd. En voor 2016 staat een verdere reductie in de planning: "Solide groei, beperking van de kosten, de lage rente en de schikking omtrent de luchtvaartgelden uit 2014, betekenen dat Schiphol verwacht de luchtvaartheffingen in 2016 opnieuw substantieel te kunnen verlagen."
Anders gezegd: omdat de prijzen van de luchtvaartgelden onder druk staan, is groei van het aantal vliegbewegingen van groot belang om de luchtvaart op Schiphol rendabel te houden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl